Płukanie klimatyzacji

Sprawny układ klimatyzacji to przede wszystkim komfort kierowcy i pasażerów. Na jego prawidłowe działanie przez lata ma wpływ jednak regularny serwis. Jedną z serwisowych czynności jest płukanie układu klimatyzacji. Na czym polega i w jakich sytuacjach jest zalecane?

Płukanie klimatyzacji

Jednym ze stosowanych ostatnio zabiegów podczas napraw układów klimatyzacji w samochodach jest proces ich płukania. Wymaga tego prawidłowa naprawa po zatarciu sprężarki lub rozszczelnieniu i zanieczyszczeniu układu. Także w przypadku montażu nowej lub zregenerowanej sprężarki układ musi być wolny od elementów, które mogą spowodować jej uszkodzenie.





 Niektóre modele stacji do obsługi klimatyzacji posiadają funkcje płukania czynnikiem. Należy mieć świadomość, że płukanie przez porty serwisowe jest nierealne. Płukanie wykorzystując do tego porty serwisowe ograniczy się jedynie do przepychania zanieczyszczeń z jednego komponentu do drugiego. Płukanie takie jedynie w pewnym stopniu usunie z układu stary olej ale na pewno nie pozwoli na usunięcie zanieczyszczeń mechanicznych takich jak opiłki. Jedyną skuteczną i słuszną metodą pozostaje płukanie z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych. Jest to czynność do wykonania której niezbędne staje się urządzenie płukające np. Super Flush, które to wykorzystuje zjawisko pulsacji ciśnienia medium czyszczącego.

Powody dla których dokonujemy płukania klimatyzacji jest wiele m. in.:

·        Pozbycie się niedrożności zakłócającej przepływ czynnika

·        Usunięcie osadu i zanieczyszczeń (opiłki metalu) zanim uszkodzą wymienione elementy

·        Usunięcie starego zużytego oleju

·        Oczyszczenie i regeneracja wymienników ciepła (skraplacz, parownik) by przywrócić przewodność cieplną

·        Wymagane przez dostawców części do udzielenia gwarancji

 

·        Jedyna metoda przywrócenia właściwej ilości oleju i kontrastu UV poprzez wypłukanie starego i napełnienie świeżym.


Przykłady zatarcia tłoków sprężarki klimatyzacji

Podczas płukania należy pamiętać o kilku  zasadach. Jedną z  najbardziej istotnych jest to że nie płuczemy przez element rozprężny (zawór rozprężny lub dysza dławiąca), sprężarkę i osuszacz. Kierunek płukana zawsze powinien być przeciwny do kierunku przepływu czynnika. Skraplacz i parownik zaleca się płukać oddzielnie. Po zakończonym procesie płyn do płukania nie powinien zostać w układzie.

Przykłady zabrudzeń dysz dławiących

W układach klimatyzacji stosuje się różnego rodzaju skraplacze :

Skraplacz spiralny o przekroju okrężnym – tego typu skraplacz nie stanowi problemu podczas płukania.



Skraplacz spiralny o przekroju płaskim – ma wiele rurek biegnących od wejścia do wyjścia ten typ skraplacza też nie stanowi kłopotu




Skraplacz z przepływem równoległym – ten typ skraplacza ma strukturę wielu rurek równoległych łączące komory pośrednie. Jest to rozwiązanie obecnie bardzo często stosowane w autach. Istnieje niebezpieczeństwo że po procesie płukania może pozostać środek myjący. Dlatego zaleca się demontaż z samochodu. W przypadku gdy mamy zintegrowany skraplacz wraz z filtrem osuszaczem należy zdemontować filtr osuszacz z obudowy. Gdy filtr osuszacz jest elementem niewymienialnym i zintegrowany z skraplaczem w tej sytuacji musimy zastosować nowy skraplacz.

Automatyczne urządzenia płuczące

Jednym z bardziej skutecznych jest Super Flush, wykorzystujący zjawisko pulsacji ciśnienia medium czyszczącego. Ponieważ jest to urządzenie pneumatyczne, zaleca się w nim stosowanie środków chemicznych o zwiększonej agresywności, a jednocześnie niepalnych. Substancje te powinny pozwalać na skuteczne czyszczenie a jednocześnie szybkie odparowanie medium czyszczącego

 

Kolejnym urządzeniem automatycznym jest AC FLUSH PRO firmy Magneti Marelli. Urządzenie różni się sposobem działania od Super Flush i jest zasilane napięciem12 V z akumulatora pojazdu. Dużym atutem są jego niewielkie wymiary, które umożliwiają łatwy transport.AC FLUSH PRO zaprojektowano z myślą o najwyższym stopniu bezpieczeństwa, m.in. został przystosowany do pracy w zakresie wysokich ciśnień. Jedną z jego zalet jest możliwość wydruku z przeprowadzonego zabiegu płukania, który jest przydatny podczas rozpatrywania reklamacji będzie coraz częściej wymagany przez klientów czy firmy regenerujące sprężarki. Warto zauważyć, że do urządzeń elektrycznych są stosowane płyny niepalne. Są one mniej agresywne w porównaniu do płynów palnych, co wpływa na bezpieczeństwo i higienę pracy; płyny te mają również silne właściwości odparowujące, co umożliwia szybkie usunięcie ich z układu.

 

 

Etapy procesu płukania:

·        Identyfikacja układu klimatyzacji - układ z dyszą dławiącą lub zaworem rozprężnym.

·        Ustalenie typu (rodzaju) skraplacza

·        Rozpięcie układu i podzielenie go na odcinki jakimi będziemy go płukać (ominięcie rozprężacza, sprężarki, osuszacza)

·        Podpięcie urządzenia do płukania wykorzystując końcówki z zestawu adapterów

·        Rozpocząć płukanie przez kilka minut w przypadku niedrożności układu ustawić ciśnienie płynu w pierwszej fazie na około 4 bary a następnie zwiększyć na 7 bar

·        Zatrzymać płukanie i pozostawić płyn na kilka minut w układzie, by rozpuścił osady

·        Kontynuować płukanie obserwować przeźroczystą obudowę filtra w celu oceny czy wydobywają się jeszcze jakieś zanieczyszczenia.

·        Za pomocą regulatora ciśnienia zmniejszyć ciśnienie do 2 bar i przesunąć przełącznik umieszczony pod manometrem kontrolnym do położenia KONIEC MYCIA. Płyn myjący wróci nam do urządzenia powodując osuszenie się układu i odparowanie substancji myjącej

 

·        Powtórzyć operacje od pkt 4 dla pozostałych fragmentów układu

 

Przeprowadzona w ten sposób procedura mycia i płukania układu jest w stanie nam zapewnić poprawne i długotrwałe działanie układów klimatyzacji. Innym rozwiązaniem do płukania układów klimatyzacji jest użycie ręcznego zestawu do płukania (007950024750).

Zestaw składa się z:

·        zbiornika na płyn do płukania,

·        przewodu zakończonego zaworem do podawania płynu wraz z stożkowym przyłączem,

·        przyłączami do odbierania płynu wraz z przewodem i kanistrem na odprowadzony płyn.

Zasada działania jest zbliżona do urządzenia Super Flush z tym że do podawania płynu wykorzystuje się sprężone powietrze które wypycha płyn myjący, gdzie po przejściu przez płukany fragment układu klimatyzacji jest zbierane do kanistra. Płyn ten po oczyszczeniu może zostać użyty w kolejnych procesach płukania.

Manualny zestaw do płukania układów klimatyzacji (007950024750) 



Jednym z istotnych elementów odgrywającym dużą rolę w płukaniu klimatyzacji są zestawy przyłączy. W ofercie Magneti Marelli znajdują się 2 walizki , podstawowych adapterów o kształcie stożka. Dla bardziej profesjonalnych zastosowań uzupełnieniem oferty są profesjonalne zestawy przyłączy składające się z kilkudziesięciu elementów.